قرارداد هوشمند بلاکچین
نوشته شده توسط : مریم

"قرارداد هوشمند" برنامه ای است که صرفا بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. قرارداد هوشمند مجموعه‌ای از کد (توابع آن) و داده‌ها (وضعیت آن) است که در آدرس خاصی از بلاک چین اتریوم قرار دارد.

معرفی قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند نوعی حساب اتریوم هستند. این بدان معناست که آنها تعادل دارند و می‌توانند تراکنش‌ها را از طریق شبکه ارسال کنند. با این حال، قرارداد هوشمند با کاربر کنترل نمی‌شوند، بلکه در شبکه مستقر شده و با برنامه‌ریزی اجرا می‌شوند. سپس حساب‌های کاربری می‌توانند با ارسال تراکنش‌هایی، عملکردی را که در قرارداد هوشمند تعریف شده است اجرا کنند، با یک قرارداد هوشمند تعامل داشته باشند. قراردادهای هوشمند می‌توانند قواعدی مانند قرارداد معمولی را تعریف کرده و به طور خودکار آنها را از طریق کد اجرا کنند. قراردادهای هوشمند را نمی‌توان به صورت پیش فرض حذف کرد و تعامل با آنها برگشت‌ناپذیر است.

نحوه عملکرد قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند با پیروی از عبارات ساده "اگر/وقتی ... سپس ..." کار می‌کنند که روی کد بلاک چین نوشته شده‌اند. هنگامی که شرایط از پیش تعیین شده برآورده و تأیید شده است، شبکه‌ای از رایانه‌ها اقدامات را اجرا می‌کند. این اقدامات می‌تواند شامل انتشار وجوه به طرفهای مناسب، ثبت وسیله نقلیه، ارسال اعلانات یا صدور بلیط باشد. بلاک چین پس از انجام معامله به روز می‌شود. این بدان معناست که معامله قابل تغییر نیست و فقط طرفینی که به آنها اجازه داده شده است می‌توانند نتایج را مشاهده کنند.

در یک قرارداد هوشمند، می‌توان به تعداد مورد نیاز شرط‌بندی کرد تا شرکت کنندگان راضی کنند که کار به طور رضایت بخش انجام خواهد شد. برای تعیین شرایط، شرکت‌کنندگان باید نحوه نمایش تراکنش‌ها و داده‌های آنها در بلاک چین را تعیین کنند، در مورد قوانین "اگر/وقتی ... سپس ..." که بر این معاملات حاکم است توافق کنند، همه استثنائات احتمالی را کشف کرده و چارچوبی برای حل اختلافات تعریف کنند.

سپس قرارداد هوشمند می‌تواند توسط توسعه‌دهنده برنامه‌ریزی شود - اگرچه به طور فزاینده‌ای، سازمان‌هایی که از بلاک چین برای تجارت استفاده می‌کنند، قالب‌ها، رابط‌های وب و سایر ابزارهای آنلاین برای ساده‌سازی ساختار قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند.

مزایای قراردادهای هوشمند

  • سرعت ، کارایی و دقت

هنگامی که شرطی برآورده شد، قرارداد بلافاصله اجرا می‌شود. از آنجا که قراردادهای هوشمند دیجیتالی و خودکار هستند، هیچ‌گونه کاغذبازی برای پردازش و زمان صرف شده برای آشتی دادن خطاها که اغلب ناشی از پر کردن دستی اسناد است، وجود ندارد.

  • اعتماد و شفافیت

از آنجا که شخص ثالثی درگیر نیست و سوابق رمزگذاری شده معاملات بین شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می‌شود، نیازی به سوال نیست که آیا اطلاعات به نفع شخصی تغییر کرده است یا خیر.

  • امنیت

سوابق تراکنش بلاک چین رمزگذاری شده است، که هک آنها را بسیار سخت می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که هر رکورد به سوابق قبلی و بعدی در دفتر کل توزیع شده متصل است، هکرها باید کل زنجیره را برای تغییر یک رکورد تغییر دهند.

  • پس انداز

قراردادهای هوشمند نیازی به واسطه‌ها برای رسیدگی به معاملات و در نتیجه تاخیرهای زمانی و هزینه‌های مربوط به آنها را حذف می کند.

کلام آخر

در حال حاضر بسیاری از سیستم عامل‌ها از جمله Ethereum ، Hyperledger ، Tezos و Corda  امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را دارند، امروزه با استقبال روزافزون بیت کوین و حمایت از فناوری‌های بلاک چین ، محبوبیت قراردادهای هوشمند افزایش یافته است.

 





:: برچسب‌ها: قراردد هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: